Na jakie produkty jest największy popyt?
Wprowadzanie nowego produktu na rynek oraz otwieranie sklepu, zarówno stacjonarnego, jak i internetowego, powinno być poprzedzone odpowiednimi badaniami konsumenckimi. Dlaczego? Dzięki nim masz szansę dowiedzieć się, na jakie produkty jest popyt i czy sprzedaż konkretnego asortymentu jest uzasadniona finansowo w kontekście konkretnej grupy docelowej.
Jak wygląda aktualne zapotrzebowanie rynku na produkty w 2022 roku? Co kupujemy stacjonarnie, a co wolimy zamawiać online? Na co jest w Polsce rzeczywiście największe zapotrzebowanie?
Od czego zależy zapotrzebowanie na produkty w 2022 roku?
Popyt na produkty to biznesowe być albo nie być Twojego sklepu lub firmy produkcyjnej. Musisz jednak mieć świadomość, że w praktyce zapotrzebowanie na produkty będzie się w Polsce różniło w zależności od tego, czy sklep działa stacjonarnie, czy za pośrednictwem Internetu. Przez Internet najchętniej kupujemy:
- ubrania,
- obuwie,
- kosmetyki,
- książki,
- produkty żywnościowe.
Internet to także miejsce, w którym wiele osób szuka towarów trudnodostępnych stacjonarnie. W sklepach stacjonarnych, poza produktami codziennego użytku, chętnie wybieramy odzież, obuwie oraz te produkty, które warto dokładnie obejrzeć przed zakupem i zasięgnąć porady obsługi, zanim podejmie się ostateczną decyzję.
Jeżeli zastanawiasz się, na co jest popyt na rynku, pamiętaj, że ostatecznie ta kwestia jest ściśle uzależniona od grupy docelowej, do której zamierzasz skierować swoją ofertę. Zauważ, że młode osoby często kupują w sieci, natomiast w przypadku klientów w starszym wieku dużą popularnością nadal cieszą się zakupy w tradycyjnych sklepach.
Na co jest popyt w Polsce?
Popyt na produkty w 2021 i 2022 roku, poza produktami pierwszej potrzeby, obejmuje na polskim rynku przede wszystkim szeroko pojętą elektronikę (smartfony, laptopy, komputery stacjonarne itp.), produkty dla dzieci, meble i akcesoria do dekoracji wnętrz, artykuły sportowe, kosmetyki, biżuterię, odzież oraz obuwie. Rośnie również popyt na ekologiczne artykuły żywnościowe oraz egzotyczne produkty spożywcze, pochodzące z innych krajów. Zauważalny jest również popyt na produkty luksusowe.
Jeżeli analizujesz zapotrzebowanie na produkty w 2021 i 2022 tylko po to, żeby sprawdzić co sprzedawało się najlepiej i na tej podstawie określić potencjalny asortyment Twojego sklepu lub charakter produkcji, zwróć uwagę na to, że takie podejście może okazać się pułapką. Im bardziej popularny jest dany rodzaj towarów, tym prawdopodobnie większa będzie konkurencja. Czy masz zasoby, żeby faktycznie rywalizować o zainteresowanie potencjalnych klientów? Zastanawiając się, na jakie produkty jest największy popyt, nie zapominaj, że w ich przypadku możliwe jest nasycenie rynku, co oznacza, że prawdopodobnie trudno będzie Ci się przebić ze swoją ofertą.
To, na jakie produkty jest największe zapotrzebowanie w Polsce w dużej mierze zależy od aktualnych wydarzeń. W okresie pandemii COVID-19 zmieniły się potrzeby i styl życia konsumentów, co nie pozostało bez wpływu na ich decyzje zakupowe. Co z tego wynika? Wniosek jest prosty – współczesna sprzedaż wymaga pewnego rodzaju elastyczności. Jeżeli chcesz, żeby konwersja w sklepie stacjonarnym lub internetowym była dostatecznie wysoka, musisz sprzedawać towary odpowiadające potrzebom kupujących, które dzisiaj zmieniają się zdecydowanie szybciej niż w przeszłości.
Zobacz także: co to jest experience marketing?
Jak badać zapotrzebowanie na produkty?
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Starannie dobierając oferowany asortyment. W tym celu musisz znać nie tylko modele zachowań konsumentów i wiedzieć, jakie czynniki są w stanie skłonić potencjalnego klienta do sfinalizowania transakcji. Kluczowe znaczenie ma sprawdzenie, czy na rynku faktycznie istnieje zapotrzebowanie na Twoje towary. Nie musisz jednak działać po omacku, bazując na przypadkowych rozmowach z konsumentami. Z pomocą przychodzą Ci metody badań rynku. Na ich podstawie dowiesz się, na jakie produkty jest popyt w Polsce lub zagranicą (w zależności od tego, skąd będą pochodzili badani respondenci).
W tym przypadku dobrym rozwiązaniem są przede wszystkim badania ilościowe – stosunkowo proste do przeprowadzenia, pozwalają na przeanalizowanie opinii dużych grup osób, które są reprezentatywne dla konkretnej populacji. Chcąc określić, na co jest największy popyt na rynku, możesz wykorzystać badania ankietowe. Obecnie najczęściej ankiety przeprowadza się przez Internet, ale dalej popularnością cieszy się metoda CATI, czyli zbieranie danych za pośrednictwem rozmowy telefonicznej.
Prawidłowo skonstruowana ankieta pozwoli Ci znaleźć odpowiedź na pytanie, ile spośród przebadanych osób byłoby zainteresowanych zakupem Twojego produktu. Ankietowanie to bardzo dobry sposób na to, żeby określić zapotrzebowanie na towary w Polsce. Przeprowadzanie ankiet przez Internet ma kilka zasadniczych zalet:
- w ten sposób jesteś poznać opinię dużej liczby osób i dotrzeć do różnych grup docelowych,
- ankietę możesz stworzyć w dedykowanych programach, co upraszcza realizację badania,
- dobrze przygotowana ankieta pozwoli Ci na łatwiejsze segmentowanie respondentów.
Innymi słowy, będziesz w stanie stwierdzić, na co jest największy popyt w Polsce, zgłaszany przez konkretne grupy docelowe.
Pamiętaj, że badania ilościowe znajdują zastosowanie w sytuacji, kiedy na podstawie opinii próby badawczej chcesz wysnuć wnioski dotyczące populacji, którą próba reprezentuje. Ankietowanie warto zlecić profesjonalnym ośrodkom badawczym.
Badania jakościowe, w odróżnieniu od badań ilościowych, koncentrują się na zrozumieniu motywacji i sposobu myślenia badanych osób, dlatego mogą znaleźć zastosowanie, jeżeli Twój produkt jest już gotowy, ale przed wypuszczeniem go na rynek chcesz sprawdzić, czy spełnia oczekiwania konsumentów i faktycznie może odnieść sukces.