Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym?

Mimo rosnącej popularności zakupów internetowych, sklepy stacjonarne nadal przyciągają wielu klientów. Powód jest prosty – kupujący nie musi czekać na przesyłkę i może fizycznie zapoznać się z produktem. Jeżeli zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym, zebraliśmy dla Ciebie kilka pomocnych wskazówek.

Dowiedz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie spożywczym lub odzieżowym i sprawdź uniwersalne sposoby na walkę o zainteresowanie klientów, niezależnie od asortymentu, który proponujesz.

Podstawowe techniki sprzedaży w sklepie stacjonarnym

Zwiększenie sprzedaży w prosty sposób przekłada się na osiągane zyski, dlatego gra jest warta świeczki. Konwersja w sklepie stacjonarnym zależy od wielu czynników, warto więc zwrócić uwagę na to, że jej podniesienie bardzo często wymaga wielotorowych działań. Nie wiesz, jak poprawić wyniki sprzedaży? W tym celu możesz zastosować jedną z poniższych technik.

Cross-selling. Jeden ze skutecznych pomysłów na zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie. Cross-selling polega na umieszczeniu w sąsiedztwie konkretnej grupy produktów, artykułów, które są z nią powiązane. Przykład: jeżeli na półce ustawione są produkty do przygotowywania ciast, w niewielkiej odległości od nich, na oddzielnym standzie można położyć dedykowane akcesoria: wałki, foremki itp. Dzięki czemu zwiększasz szansę na to, że klient, który przyszedł po produkt A, przypomni sobie, że brakuje mu również produktu B. Reasumując: cross-selling pomaga zwiększać wartość pojedynczego koszyka.

Up-selling. Kolejny pomysł na zwiększenie sprzedaży w sklepie, zarówno stacjonarnym, jak i internetowym. Oznacza oferowanie produktów droższych od tych oglądanych przez potencjalnego klienta. Przykład: jeżeli konsument rozważa zakup konkretnego modelu laptopa, sprzedawca może zaproponować mu inny, droższy produkt, o lepszych parametrach.

Oferowanie produktów na drodze do kasy. Analizując techniki sprzedaży w sklepie stacjonarnym zauważysz, że po drodze do kasy lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie, zwykle rozmieszczone są półki z drobnymi produktami. W przypadku sklepów spożywczych to słodycze, środki przeciwbólowe, puszkowane napoje, słone przekąski itp. W sklepach odzieżowych zazwyczaj w tych miejscach lokuje się dodatki: biżuterię, paski, skarpetki. Klient, czekając w kolejce do kasy, może dorzucić do koszyka rzeczy, na które nie zwrócił uwagi w czasie zakupów.

Pomysły na zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym: 7 kwestii, na które warto zwrócić uwagę

Właściwie dobrane formy sprzedaży w handlu detalicznym może być kluczowe dla Twojego sklepu. Pamiętaj, że sposoby na to jak faktycznie możesz poprawić sprzedaż w sklepie, zależą w dużej mierze od branży, w której działasz. Inne rozwiązania będą strzałem w dziesiątkę w przypadku sklepów spożywczych, inne w sklepach. Skupmy się na uniwersalnych sposobach zwiększania sprzedaży, które mogą dać pożądane rezultaty niezależnie od tego, jaki asortyment produktów sprzedajesz.

  • Ułożenie produktów na półkach. Wymieniając sposoby na lepszą sprzedaż, należy podkreślić, jak duże znaczenie ma właściwy merchandising. Klienci najchętniej sięgają po produkty umieszczone na wysokości ich wzroku, dlatego w tym miejscu warto ustawić asrtykuły, które chce się wypromować lub te, na których sprzedaży sklep może najwięcej zyskać. Poza tym, kluczowe znaczenie ma także regularne przesuwanie produktów do przodu półki (tzw. fejsowanie), dzięki czemu klient zyskuje wrażenie, że sklep jest dobrze wyposażony.
  • Czysty, estetyczny lokal. Metody zwiększania sprzedaży powinny skupiać się m.in. na zagwarantowaniu klientom przyjemności płynącej z zakupów (customer experience). Brudny sklep nigdy nie będzie się dobrze kojarzył, nawet mimo szerokiego asortymentu i atrakcyjnych cen.
  • Kompetentna obsługa. Zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym, możliwe jest dzięki podniesieniu poziomu wspomnianego wyżej customer experience. Na doświadczenie konsumenta składa się natomiast nie tylko estetyka sklepu, ale również jego obsługa. Pracownicy powinni być dyskretni i nienachalni, ale jednocześnie gotowi udzielić klientowi kompetentnej pomocy, jeżeli będzie jej potrzebował. Proces obsługi klienta musi zostać maksymalnie zoptymalizowany. Do jej oceny przydatna będzie metoda „tajemniczy klient”.
  • Programy konsumenckie. Analizując sposoby na zwiększenie sprzedaży w sklepie nie można zapominać o znaczeniu, jakie mają właściwie zorganizowane programy konsumenckie. Konkursy, loterie, programy lojalnościowe itp. – to doskonałe narzędzie do promowania asortymentu sklepu.
  • Troska o zbudowanie z klientem długofalowej relacji. Innymi słowy, inwestycja w jego lojalność. Działania poprawiające sprzedaż nie powinny koncentrować się wyłącznie na zdobyciu zainteresowania nowych konsumentów. Utrzymanie relacji z kupującymi ma kluczowe znaczenie i może być tańsze niż zdobycie klienta.
  • Marketing sensoryczny. Techniki sprzedaży w handlu detalicznym bardzo często skupiają się na muzyce, którą klienci słyszą w czasie zakupów. Badania wskazują, że tempo odtwarzanej muzyki może wpływać na decyzje zakupowe klientów. Duże znaczenie może mieć również sklepowy zapach – odpowiednio dobrany będzie kreował poczucie luksusu i wyjątkowości, rozluźni i pozytywnie wpłynie na komfort klientów itp.
  • Brak kolejek. Nikt nie lubi czekać, zwłaszcza dzisiaj, kiedy większość osób żyje w pędzie. Właśnie dlatego, jedną z odpowiedzi na pytanie jak poprawić skuteczność sprzedaży będzie dbanie o rozładowywanie kolejek.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie odzieżowym?

Co zrobić, aby poprawić sprzedaż w sklepie odzieżowym? Poza wymienionymi wyżej rozwiązaniami, w sklepie oferującym odzież lub obuwie warto przedstawić klientowi możliwość zestawienia poszczególnych elementów odzieży – tym samym zwiększasz szanse na to, że kupujący, któremu spodoba się konkretna stylizacja, zdecyduje się na większe zakupy. Podstawowe znaczenie w tym kontekście ma atrakcyjna witryna, która jest świetną odpowiedzią na pytanie jak zwiększyć ruch w sklepie stacjonarnym. Estetyczna witryna zachęca klientów do odwiedzi.

Zapach oraz muzykę, podobnie jak strój personelu, dostosuj natomiast do obrazu marki, jaki zamierzasz kreować. Poza tym, zwróć również uwagę na oświetlenie, w którym klienci będą mogli nie tylko dokładnie obejrzeć produkt, ale również siebie w trakcie przymiarek. Ważne jest nie tylko umiejętne rozmieszczenie punktów światła, ale również jego barwa.

Zwiększenie sprzedaży w sklepie spożywczym: o czym musisz pamiętać?

Szukając pomysłów na zwiększenie sprzedaży w sklepie spożywczym, zwróć uwagę na experience marketing. W branży spożywczej świetnym rozwiązaniem będzie danie klientom możliwości przetestowania konkretnych produktów, czyli akcje degustacyjne. Poza tym, rozwiązaniem, które może poprawić wyniki sprzedaży jest sampling – rozdawanie bezpłatnych próbek. Warto rozważyć również działania składające się na shopper marketing.

Niezależnie od tego, jaki asortyment oferuje Twój sklep, chcąc zwiększyć wyniki sprzedażowe, zacznij od ich dokładnej analizy. Co musisz sprawdzić?

  • Kiedy zarabiasz najwięcej? Może jest jakiś dzień tygodnia lub przedział godzinowy, w którym Twoje zyski są wyraźnie wyższe. To da Ci podstawy, żeby ocenić działania mające największy wpływ na wysokość sprzedaży.
  • Co sprzedaje się najgorzej? Jeżeli niektóre produkty w ogóle nie generują zysków, możliwe, że konieczne jest zoptymalizowanie dostępnego w sklepie asortymentu.
  • Kto jest najlepszym sprzedawcą? Jeżeli wiesz, kto z Twoich pracowników może pochwalić się najwyższą sprzedażą, będziesz w stanie określić, jakie jego cechy decydują o uzyskiwanych wynikach i wprowadzić zmiany w obsłudze klientów.

Podnoszenie wyników sprzedażowych wymaga przede wszystkim z Twojej strony znalezienia słabych punktów w działaniu sklepu i optymalizacji jego pracy, obliczonej na podniesienie jakości obsługi klientów. Do dyspozycji masz wiele ciekawych rozwiązań, a wybór odpowiednich technik sprzedażowych powinien być podyktowany przede wszystkim rodzajem działań, które mają największy wpływ na grupę docelową, do której kierujesz swoją ofertę.