Merchandising mobilny – jak dodatkowo wspierać sprzedaż?

W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się merchandising mobilny. Stał się on skutecznym rozwiązaniem na dynamicznie rozwijającym się rynku z rosnącymi potrzebami Klientów. Główną zaletą mobilnej formy usługi merchandisingowej jest duża elastyczność w realizacji zlecenia. Serwisant nie jest bowiem na stałe przypisany do konkretnego punktu handlowego i w ciągu swojego dnia pracy może zrealizować zadania w kilku a nawet kilkunastu miejscach.

„W IV kwartale 2020 dla  naszego partnera biznesowego Coca-Cola HBC Polska uruchomiliśmy projekt dedykowanego merchandisera mobilnego dla nowej marki w portfolio klienta – kawy Costa Coffee Home Edition. Aktywności obejmują teren całej Polski, zarówno w rynku nowoczesnym jak i tradycyjnym. 

 

Mobilny Team Costa to coś więcej niż sam merchandising bezpośrednio w punkcie sprzedaży – to rozszerzone działania w obszarach budowania widoczności produktu, przebudowy sekcji kawy, zwiększania udziału półkowego, wstawiania i zatowarowania wysp paletowych oraz dodatkowych ekspozycji, włącznie z zabezpieczeniem ciągłej dostępności produktu poprzez rekomendowanie zamówień oraz przeprowadzanie aktywności ambasadorskich w rynku, w bardzo wysokiej jakości, zgodnie ze zdefiniowanym obrazem sukcesu Coca-Cola HBC Polska.” 

mówi Tomasz Staszczuk Account Director odpowiedzialny za wdrożenia merchandisingu mobilnego w OEX Cursor.

Aby skutecznie realizować usługę merchandisingu mobilnego należy się skupić na trzech aspektach: potrzebach, narzędziach i doświadczeniu.

Potrzeby tego samego Klienta w różnych punktach mogą być zupełnie inne. Począwszy od stricte działań merchandisingowych w obszarze poprawności ekspozycji w półce, poprzez działania instalacyjne w zakresie montażu materiałów POS, skończywszy na typowym wsparciu sprzedaży i obszarach promocyjnych.

Kobieta z tabletemDo realizacji tak szerokiego zakresu niezbędne są narzędzia w postaci: samochodu służbowego i urządzenia mobilnego z zainstalowanym systemem do dynamicznego zarządzania planem pracy oraz raportowania online. To dzięki nim możliwe jest szybkie dotarcie Merchandisera mobilnego do punktu i sprawna realizacja założeń sprzedażowych.

Natomiast, aby skutecznie wykorzystywać narzędzia i rzeczywiście realizować potrzeby Klienta niezbędne jest doświadczenie. Merchandiser mobilny posiada szeroką wiedzę oraz bogatą praktykę w zakresie różnorodnych technik merchandisingowych i sprzedażowych. Stanowi wsparcie fizyczne, ale przede wszystkim merytoryczne dla Merchandisera stacjonarnego i często w okresie wakatu skutecznie zastępuje Przedstawiciela Handlowego Klienta. Poza wspieraniem działu handlowego do jego zadań należy również utrzymywanie relacji z dostawcami. W swojej pracy monitoruje i raportuje działania konkurencji, zgłasza pomysły na aktywacje dodatkowych ekspozycji produktowych czy samych metod promocji. Doświadczony Merchandiser mobilny potrafi w elastyczny sposób dostosować się do potrzeb i oczekiwań konkretnych klientów.

W rezultacie doświadczony Serwisant z pomocą odpowiednich narzędzi potrafi w zależności od potrzeby Klienta realizować aż trzy usługi:

Merchandising poprzez:

  • porządkowanie półek, sprawdzanie i poprawianie błędnych cen i opisów,
  • kontrolę stanu towarów: ilość, asortyment, daty ważności,
  • dbałość o właściwą ekspozycję ustaleń kontraktowych i promocyjnych,
  • zapewnianie ciągłej dostępności towarów,
  • zarządzanie zapasami w magazynie,
  • zarządzanie zwrotami,
  • zarządzanie sprzętem klienta (np. chłodniczy, ekspozycje spektakularne),
  • raportowanie ilościowe (dystrybucja, poziom zapasów),
  • raportowanie jakościowe (dokumentacja zdjęciowa),

Wsparcie sprzedaży:

  • sugerując handlowcom zmian w organizacji sklepu,
  • zgłaszając pomysły dotyczące ekspozycji towaru, metod promocji, cen itp.,
  • wspierając obszary promocyjne,
  • sugerując zamówienia (już podczas wizyty informuje kierownika sklepu i handlowca o brakach produktowych),
  • monitorując aktywności konkurencji,

Zastępstwo:

  • w przypadku nieobecności lub wakatu Przedstawiciela Handlowego Klienta

Niewątpliwie uruchomienie dodatkowego wsparcia sprzedaży jakim jest merchandising mobilny pozytywnie wpływa na pracę własnego zespołu handlowego Klienta. Dostępność, mobilność, doświadczenie wspierają koncentrację i realizację wyznaczonych celów, a także utrzymanie wysokiej produktywności i ciągłości pracy.

Merchandising mobilny jest doskonałym rozwiązaniem dla zróżnicowanych potrzeb Klientów. Zarówno dla tych którzy wymagają pomocy specjalisty wsparcia sprzedaży do stałych zadań, jak i tych skupiających się na działaniach ad hoc, które trzeba realizować niemalże w czasie rzeczywistym i mają charakter doraźny.

Tomasz Staszczuk

 

Tomasz Staszczuk

Account Director

tomasz.staszczuk@cursor.pl

czytaj również

Podsumowanie roku na rynku outsourcingu sprzedaży

Coraz więcej firm decyduje się na delegowanie na zewnątrz zadań związanych z procesami sprzedaży. Na rynku wygrywają dostawcy usług stawiający na inwestycje w infrastrukturę i technologie. To właśnie…

WSZYSTKIE