Visual merchandiser – czym się zajmuje i jak nim zostać?
Visual merchandising to obecnie jedna z popularniejszych technik wpływu na decyzję zakupową klienta. Wiąże się to z szeregiem działań mających na celu odpowiednią prezentację najważniejszych z perspektywy strategii sprzedażowej produktów, a także uwydatnienie ich zalet i ukrycie ewentualnych wad. Sprawny visual merchandiser potrafi tak ułożyć produkty w sklepie, by klient nie tylko wybrał ten o najwyższej marży, ale także powiększył koszyk zakupowy o inne, pokrewne produkty lub takie, które razem stworzą cały, funkcjonalny zestaw. Dobry visual merchandiser to skarb, mający wymierny wpływ na poprawę wyników sprzedażowych. Jednak kim właściwie taka osoba jest? Co to jest visual merchandising? Odpowiedzi w poniższym tekście.
Kto to jest visual merchandiser?
Praca visual merchandisera polega nie tylko na układaniu rzeczy według precyzyjnych wytycznych opartych między innymi o wysokość marży, czy strategiczną wagę danego produktu, ale także odwołanie się do możliwie jak największej liczby zmysłów klienta. Chodzi o to, by maksymalnie zaangażować go w proces zakupowy. Osoba zatrudniona na stanowisku visual merchandisera musi w swojej pracy precyzyjnie trafiać w potrzeby klienta. W oparciu o tę wiedzę i jednocześnie stosując precyzyjne zasady visual merchandisingu pracownik przeprowadza klienta przez cały proces sprzedażowy rozpoczynając swoją działalność jeszcze przed przekroczeniem progu sklepu. Już witryna sklepowa musi być zaaranżowana w taki sposób, by skłonić niezdecydowanych do wejścia. Następnie visual merchandiser pracuje niczym dekorator – układa produkty na terenie sklepu od samego wejścia, dba o obecność materiałów POS, ustawia towar na półkach w myśl podstawowych zasad – najważniejsze (z najwyższą marżą) na wysokości oczu, produkty z jednej grupy obok siebie, wreszcie organizuje nawet degustację. Może też mieć wpływ na dobraną muzykę w sklepie, a nawet aromamarketing, jeśli taki w punkcie handlowym jest prowadzony.
Zakres obowiązków visual merchandisera
Zakres obowiązków visual merchandisera jest najczęściej określony w jego umowie, jednak poza kosmetycznymi zmianami można wyróżnić pewne obowiązki niezmienne, niezależnie od warunków i charakteru zatrudnienia. Jednym z nich jest z pewnością dbanie o ogólny wygląd ekspozycji na terenie sklepu. Regionalny visual merchandiser najczęściej musi zadbać o prawidłową ekspozycję kilku sklepów znajdujących się w jego regionie. Do obowiązków takiej osoby należy także ścisła współpraca z pracownikami sklepu i raportowanie ewentualnych braków w ekspozycji. Jednym z zadań jest tak zwane „fejsowanie” półek. To działanie, który musi zostać wykonane zaraz po ułożeniu na półkach wszystkich produktów magazynowanych na terenie sklepu. Następnie zadaniem merchandisera jest realizacja strategii ekspozycyjnej, czyli precyzyjnego planu zatowarowania sklepu i zadbanie o obecność materiałów reklamowych na półkach. Visual merchandiser ma ostateczny wpływ na wygląd witryny sklepowej, a także ekspozycji i rozmieszczenie stojaków z materiałami POS.
Jak zostać visual merchandiserem?
By zacząć pracę na stanowisku visual merchandisera nie potrzeba kierunkowych studiów, choć przydaje się doświadczenie w zakresie handlu i usług. Co ciekawe, istnieją jednak prywatne szkoły podyplomowe, które świadczą naukę na kierunku Kreowanie Przestrzeni Handlowej, czym można ogólnie określić visual merchandising. Ale tak jak wspomnieliśmy, wykształcenie takie nie jest konieczne. Bardziej niż książkowa wiedza liczą się tak zwane umiejętności miękkie, czyli łatwość w nawiązywaniu kontaktów, dokładność, uczciwość i wyobraźnia przestrzenna. Przydaje się także umiejętność pracy pod presją czasu, bo często realizacja planu wiąże się jednak z określonymi ramami czasowymi. Istotne zwłaszcza z perspektywy regionalnego lub mobilnego visual merchandisera może być posiadanie prawa jazdy minimum kat. B. Chodzi o to, że taki pracownik często musi przemieszczać się po kilku sklepach znajdujących się w jego jurysdykcji. Specjalista ds. visual merchandisingu, bo także w ten sposób określane są takie osoby powinny posiadać wykształcenie minimum średnie. Mile widziane może być doświadczenie w sprzedaży. Osoba taka wykazując inicjatywę związaną z odpowiednim ułożeniem towaru na terenie sklepu szybko może zostać zauważona jako posiadająca odpowiednie umiejętności. Na rynku ciągle pojawiają się oferty pracy dla merchandiserów lub visual merchandiserów, co oznacza, że ciągle potrzebni są uczciwi i rzetelni ludzie potrafiący zadbać o prawidłową ekspozycję towarów.
Ile zarabia visual merchandiser?
Zarobki visual merchandisera są kwestią bardzo elastyczną. Wszystko zależy od tego, czy specjalista ds. ekspozycji towaru zajmuje się jednym sklepem, czy ma obowiązek dbania o wygląd półek w całym regionie. Wynagrodzenie na stanowisku visual merchandisera jest uzależnione od wielu czynników takich jak doświadczenie, obszar i zakres prac.