Visual merchandising
Podstawowe znaczenie dla procesu zakupowego ma odpowiednia ekspozycja towarów, zachęcająca klientów do nabycia konkretnych produktów. Visual merchandising nie skupia się jednak wyłącznie na estetycznym rozmieszczeniu oferowanego asortymentu – istotą merchandisingu wizualnego jest wpływanie na świadomość klientów, kreowanie odpowiedniego wyobrażenia o marce oraz stymulowanie sprzedaży.
Visual merchandising: co to jest?
Definicja visual merchandisingu podkreśla przede wszystkim znaczenie tego procesu w kontekście wsparcia sprzedaży. Podstawowym celem visual merchandisingu jest ekspozycja towaru, która przyciągnie uwagę potencjalnego klienta oraz zachęci go do odwiedzenia punktu sprzedaży i zakupów. Visual merchandising w sklepie lub innym miejscu sprzedaży polega więc na atrakcyjnym, estetycznym wyeksponowaniu towaru, uporządkowaniu przestrzeni lokalu oraz zaplanowaniu ekspozycji, która będzie zgodna z konkretnym wizerunkiem marki. Visual merchandising znajduje swoje zastosowanie, między innymi, w sklepach odzieżowych, spożywczych, sportowych itp. – charakter punktu sprzedaży to kwestia drugorzędna, narzędzia visual merchandisingu można zastosować niezależnie od oferowanego asortymentu produktów.
Definiując czym jest visual merchandising należy zaznaczyć, że zespół działań bezpośrednio związanych z merchandisingiem wizualnym jest realizowany wyłącznie w miejscu sprzedaży. Specjalista ds. visual merchandisingu kontroluje zatowarowanie, dba o odpowiednie ułożenie produktów na półkach oraz wygląd witryny. Definicja merchandisingu wizualnego skupia się więc wyłącznie na czynnościach realizowanych w przestrzeni handlowej, akcentując znaczenie działań zorientowanych na zachęcenie potencjalnego klienta do odwiedzenia danego punktu.
Merchandising a visual merchandising: podstawowe różnice
Merchandising to sposób ułożenia towarów w punkcie handlowym, którego celem jest zintensyfikowanie poziomu sprzedaży. W praktyce, marketing, jakim jest visual merchandising to pojęcie o wiele węższe, będące jedną ze składowych merchandisingu. Jak sama nazwa wskazuje, dbani
e o visual merchandising jest skoncentrowane przede wszystkim na kwestiach wizualnej ekspozycji asortymentu oraz estetycznej płaszczyźnie funkcjonowania miejsca sprzedaży.
Narzędzia i techniki visual merchandisingu
Visual merchandising w ostatnim czasie widocznie zyskuje na znaczeniu – doceniany jest jego niebagatelny wpływ na osiągane wyniki sprzedażowe. Historia visual merchandisingu w Polsce jest nierozerwalnie związana z rozwojem gospodarki wolnorynkowej i coraz większym nasyceniem towarami z różnych grup produktowych. Współcześnie, z uwagi na bardzo szeroki wybór dostępnych artykułów, nowoczesny visual merchandising to konieczność na polu rywalizacji o uwagę klientów.
Jednym z podstawowych elementów visual merchandisingu są materiały POS (point of sale), czyli materiały reklamowe, których zadaniem jest aktywne wspieranie sprzedaży, poprzez bezpośrednie docieranie do klientów. Wśród materiałów POS (POSM) wyróżniamy: broszury, ulotki, naklejki, standy, roll – up’y itp. Ich podstawowymi zaletami są stosunkowo niskie koszty oraz możliwość oddziaływania na zachowania klientów na różnych płaszczyznach. Umiejętnie rozmieszczone materiały POS przykuwają uwagę potencjalnych nabywców, zachęcając do zakupów.
Techniki visual merchandisingu, wpływając na konsumentów, wykorzystują również odpowiednie oświetlenie. Oświetlenie może służyć nakierowaniu uwagi osób odwiedzających punkt sprzedaży na konkretną grupę produktów lub stworzeniu przyjemnej, zachęcającej do zakupów, atmosfery. W przypadku visual merchandisingu sklepu odzieżowego podstawowe znaczenie ma zastosowanie odpowiedniego oświetlenia w sklepowych przymierzalniach. Obok oświetlenia, istotnym elementem merchandisingu wizualnego jest muzyka – charakter odtwarzanych utworów powinien być dobrany do potrzeb i preferencji grupy docelowej, a ich optymalne tempo jest uzależnione, między innymi, od wielkości punktu sprzedaży.
Merchandising wizualny nierozerwalnie wiąże się z konkretnymi doznaniami klienta podczas wizyty w lokalu, dlatego bardzo często wykorzystywanym narzędziem jest zapach unoszący się w punkcie handlowym, zwłaszcza w przypadku sklepów oferujących dobra luksusowe. Reasumując, visual merchandising nie koncentruje się wyłącznie na odpowiednim ułożeniu produktów – oprócz atrakcyjnej ekspozycji oferowanego asortymentu, kolosalne znaczenie ma również zapach, oświetlenie, czystość i wyposażenie pomieszczeń oraz umiejętne zaakcentowanie informacji o promocjach i obniżkach cenowych. Dodatkowo, w przypadku sklepów odzieżowych, podstawową kwestią są estetyczne oraz modne stylizacje na manekinach, które często bywają dla kupujących źródłem inspiracji.
Jak realizujemy usługi visual merchandisingu?
Współpracując z OEX Cursor mogą Państwo skorzystać z kompleksowej usługi visual merchandisingu. Nasz zespół tworzą doświadczeni specjaliści, których cechuje zindywidualizowane podejście do oczekiwań Zleceniodawców – zakres działań jest szczegółowo omawiany z Klientami i dostosowywany do ich indywidualnych potrzeb. Szybka i sprawna realizacja zadań oraz możliwość dostarczenia pełnej dokumentacji to fundament usług visual merchandisingu oferowanych przez OEX Cursor.
Klientom zapewniamy kompleksowy nadzór nad prowadzonymi działaniami, a dzięki strukturze współdzielonej jesteśmy w stanie pozyskać, agregować i przedstawić wszystkie potrzebne informacje na temat prowadzonego handlu detalicznego, dotyczące, między innymi, odpowiedniego zastosowania materiałów POSM, obecności wskazanych produktów, analizy cen konkurencyjnych podmiotów itp., niezależnie od wielkości prowadzonego projektu.
W zakresie usługi visual merchandisingu Klientom oferujemy:
- profesjonalną dystrybucję oraz montaż materiałów POSM w punkcie sprzedaży
- specjalistyczne wsparcie merchandisingu wizualnego: dbałość o odpowiednie zatowarowanie, przygotowywanie ekspozycji, kontrolowanie dostępnych rozmiarów odzieży, segregowanie ubrań oraz oczyszczanie obszarów w pobliżu sklepowych przymierzalni itp.
- audyty punktów sprzedaży: przygotowywanie raportów dotyczących optymalnego wykorzystania ofert promocyjnych oraz raportów analizujących ceny, kontrolowanie witryn sklepowych (raporty są uzupełniane dokumentacją fotograficzną), weryfikacja ekspozycji w kontekście wymagań kontraktowych
- badania konkurencyjnych podmiotów
Dysponujemy własnym Zespołem Terenowym obejmującym dużą liczbę dedykowanych specjalistów na terenie całej Polski, co pozwala nam na błyskawiczną realizację powierzonych zadań. Swoje usługi kierujemy do wszystkich branż – dzięki doświadczeniu i wysokim kwalifikacjom pracowników, agregowane przez OEX Cursor dane cechuje najwyższa jakość. Przedstawiane w raportach informacje mogą stać się bazą do wyznaczania kierunków zmian oraz oceny kompetencji pracowników.
Jakie korzyści przynosi współpraca w zakresie visual merchandisingu z OEX Cursor?
Korzystając z usług OEX Cursor mają Państwo gwarancję doskonałego wsparcia procesów sprzedaży. Dzięki polityce szczegółowego raportowania, nasi Klienci zyskują pewność, że wszystkie powierzone nam działania są realizowane z najwyższą starannością. Pracownicy OEX Cursor są wyposażeni w konieczną wiedzę oraz niezbędne narzędzia pracy. OEX Cursor dysponuje nowoczesną i bardzo dobrze rozbudowaną infrastrukturą, przy pomocy której jesteśmy w stanie podjąć się wykonania zleceń o różnej wielkości.
Doświadczenie w różnych płaszczyznach wsparcia sprzedaży pozwala nam na bardzo dużą przystosowawczość w stosunku do potrzeb Klientów. W związku z tym, świadczone usługi visual merchandisingowe możemy połączyć z profesjonalnym wsparciem w innych płaszczyznach optymalizowania procesu sprzedaży, proponując outsourcing sił sprzedaży, audyty retail, wykonywanie inwentaryzacji, usługi konsultantów sprzedaży oraz organizację programów konsumenckich. Dodatkowo, specjalizujemy się również w event marketingu, shopper marketingu oraz experience marketingu, stale poszerzając swoje kwalifikacje oraz wdrażając nowoczesne rozwiązania.