Historia merchandisingu
Co to jest merchandising? Pojęcie jest bardzo szerokie, ale przede wszystkim, to wpływanie na decyzje zakupowe klientów w taki sposób, żeby mieli oni poczucie „władczości” i przeświadczenie, że decyzja należy tylko do nich. By tak się stało, działania merchandisingowe muszą być prowadzone w sposób nienachalny, a jednocześnie wyraźnie sugerujący klientowi jaki produkt jest mu potrzebny. To szereg wizualnych, ale i podprogowych działań sprawiających, że zakupy stają się przyjemnością. Istotą merchandisingu jest to, że klient trafia dokładnie tam, gdzie chce merchandiser i bierze z półki produkt, na którym najbardziej zależy specjalistom z dziedziny sprzedaży.
Geneza merchandisingu
Pochodzenia samego pojęcia merchandisingu upatruje się jeszcze w Starożytnym Rzymie, od łacińskiego „mercatus”, co oznaczało rynek, targ lub po prostu czynność handlu. Idąc także za etymologią słowa „merchant”, czyli kupiec, można powiedzieć, że geneza merchandisingu od samego początku jest ściśle związana z handlem, sprzedażą i zakupem. Słowo merchandising na przestrzeni dziejów ewoluowało i obecnie posiada wiele znaczeń. Najpopularniejszym obecnie tłumaczeniem samego merchandisingu jest jednak angielskie słowo odpowiadające definicji szeregu działań stosowanych do pośredniego przekonania klienta dla osiągnięcia korzyści sprzedażowych. Nie ma jednorodnego polskiego odpowiednika stąd też powszechne użycie także w naszym kraju, jednak nie jest to w istocie odpowiedź na pytanie: co to jest merchandising.
Historia merchandisingu
Posługując się marketingowym znaczeniem istoty merchandisingu, jako zestawu działań, które stosuje się w handlu, merchandising zyskał na znaczeniu wraz z pojawieniem się sklepów wielkopowierzchniowych. Chodzi o ilość proponowanych produktów, ich cenę, różnice w jakości i często koszty ponoszone przez producentów na rzecz marketingu. Nie oznacza to oczywiście, że małe sklepy nie potrzebują odpowiedniej ekspozycji produktu, ale w większych punktach handlowych merchandising ma większe przełożenie na decyzję zakupową konsumenta. Geneza merchandisingu jako takiego, to moment, w którym zauważono, że artykuły schowane daleko na półce, niewyeksponowane, sprzedają się gorzej. A te, które są bardzo dobrze widoczne, jest ich dużo i są w zasięgu ręki osiągają lepsze wyniki sprzedażowe. Moment wykucia się pojęcia merchandisingu analitycy umieszczają jakieś sto lat temu.
Merchandising w Polsce
Pojawienie się merchandisingu w Polsce zaobserwowano w momencie, w którym upadł komunizm, a polski rynek miał wreszcie do zaoferowania więcej niż tylko lokalna, niewielka i kontrolowana przez państwo produkcja. W momencie, w którym dotarły do nas zagraniczne marki okazało się, że warto jest przemyśleć umiejscowienie towarów w sklepie. Ci, którzy wpadli na to wcześniej, od razu notowali znaczącą poprawę wyników sprzedaży. Było po prostu więcej produktów, które trzeba sprzedać, ale co ważne więcej produktów, które były pożądane przez klientów. Merchandising od początku lat dziewięćdziesiątych, mając dobre wzorce w krajach wysokorozwiniętego zachodu mógł czerpać z gotowych zasad. I robił to. Dziś trudno sobie wyobrazić jakikolwiek sklep, w którym nie są zachowane jakiekolwiek, choćby minimalne zasady profesjonalnego merchandisingu. A większość, zwłaszcza wielkopowierzchniowych stosuje różne typy merchandisingu. Dbają o to wykwalifikowane osoby, ale i sami handlowcy, którzy zauważyli, że to się po prostu opłaca.