Rodzaje merchandisingu

Co to jest merchandising? To szczególny rodzaj działalności marketingowej, który obliczono na maksymalne wywarcie wpływu na decyzję zakupową klienta. Wyróżnia się różne rodzaje merchandisingu, techniki i narzędzia wykorzystywane, by spowodować, że klient sięgnie po taki, a nie inny produkt. Ma to szczególne znaczenie, gdy producent lub dystrybutor danego produktu chce poprawić wyniki sprzedaży, lub po prostu zrealizować nałożone plany. Geneza merchandisingu mówi jasno o konieczności poszerzania zakresu usług w kierunku stworzenia odczucia przyjemności klienta w procesie zakupowym.

Typy merchandisingu

Analizy oparte na definiowaniu docelowych klientów dla grup produktów lub marek sprawiły, że na przestrzeni czasu wykształciły się różne rodzaje merchandisingu. Najpopularniejsza jest stacjonarna forma ekspozycji towaru, czyli taka, która zakłada działania na terenie jednego sklepu, najczęściej wielkopowierzchniowego. Jednak merchandising ma więcej odmian.

  1. Visual merchandising

To szczególny, ale chyba najważniejszy rodzaj merchandisingu. Chodzi w nim o tak zwaną sprzedaż wizualną. Czyli stworzenie klientowi jak najlepszych, jak najwygodniejszych warunków do odbycia zakupów. Tak, by nie musiał się wysilać, a produkt znalazł się w jego zasięgu. Bo to, czego szuka zawsze było na wyciągnięcie ręki. Wykorzystuje się do tego techniki wizualnej ekspozycji towaru i umiejętność odpowiedniego zbudowania półki.

  1. Merchandising handlowy

To szersze pojęcie, w którym zawierają się nie tylko techniki wizualnej aktywizacji sprzedaży, ale także różnego rodzaju inne akcje marketingowe. Chodzi o pewną strategię, która może być stosowana w ramach całej sieci lub marki danego producenta.

  1. Merchandising producenta

Ten typ merchandisingu stosowany jest zazwyczaj poprzez zaangażowanie ekspozytora towaru do opieki nad jedną konkretną grupą produktów.

  1. Merchandising odzieżowy

Rodzaj specjalistycznego, profesjonalnego merchandisingu, który wymaga ciągłego szkolenia się. Nie stosuje się tu większości zasad visual merchandisingu, które znajdują uzasadnienie na przykład w sklepach spożywczych czy budowlanych. Dużą wagę przykłada się tu do mody, panujących trendów. Merchandiserzy często bardzo dużą rolę przypisują już witrynie sklepowej. Jest to miejsce prawdziwych popisów profesjonalnych merchandiserów, bo dobrze ubrane manekiny uczestniczące w schludnej inscenizacji potrafią skłonić klientów do wejścia do sklepu.

Przykłady merchandisingu

Szkoląc się z zakresu prawidłowego, profesjonalnego merchandisingu warto zaczerpnąć z doświadczenia innych. Taki typ ekspozycji towaru ukierunkowany na wpływ na decyzję klienta jest znany już od wielu lat. Ma duże grono wykonawców, a analizy wykazują także wpływ na poprawę wyników sprzedaży. Stosowanie się do zasad merchandisingu pozwala nakłonić klienta, do podjęcia odpowiedniej dla nas decyzji.

  1. Witryna sklepowa

To miejsce pierwszego kontaktu klienta. Już ona musi być estetyczna, przemyślana i zachęcająca do wejścia. Warto wykorzystać w tym miejscu komunikowanie o promocjach i rabatach.

  1. Wejście do sklepu

Tu powinniśmy dać klientowi czas na podjęcie decyzji, w którym kierunku zamierza się udać. Warto wystawić w tym miejscu na stanowisko z materiałami reklamowymi typu POS.

  1. Alejki

Ich rozmieszczenie ma niebagatelne znaczenie. Warto wziąć pod uwagę, że klient będzie raczej unikał zacienionych