Czy warto organizować świąteczne akcje promocyjne?

Okres przedświąteczny to czas największych żniw dla branży handlowej. Czy w tym czasie warto dodatkowo inwestować w działania promocyjne w punktach sprzedaży?

W drugiej połowie listopada w sklepach zaczynają pojawiać się świąteczne wersje produktów i pierwsze akcje promocyjne wykorzystujące motywy bożonarodzeniowe. Największe nasilenie takich działań obserwujemy w grudniu. Promocje, eventy i animacje z udziałem konsultantów sprzedaży czy hostess najczęściej organizują firmy z branży spożywczej, kosmetycznej i alkoholowej, a także producenci zabawek i sprzętu elektro.

Stoisko w sklepie

Według szacunków Deloitte[1] w 2017 roku polska rodzina na święta wyda średnio 882 zł, czyli o 2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Dobrze zorganizowana akcja promocyjna przekłada się na wzrost sprzedaży nie tylko w danym momencie, ale działa długoterminowo, budując u konsumenta przywiązanie do marki. Tym samym wymiernie wpływa na wyniki sprzedażowe, także wówczas kiedy z hipermarketów znikną już świąteczne ozdoby

– mówi Przemysław Bogdański, członek zarządu spółki OEX Cursor, specjalizującej się w działaniach wspierających sprzedaż.

Akcje promocyjne to także szansa na pozyskanie nowych klientów, którzy nigdy nie mieli do czynienia z marką. Szansa wypróbowania, dotknięcia, oceny smaku czy zapachu produktu zwiększa skłonność do dokonania zakupu. Dużą rolę odgrywa także doradztwo w punktach sprzedaży. Warto podsuwać pomysły, inspirować i edukować konsumentów, ale też szczegółowo informować o składzie produktów czy ich popularności w danej grupie wiekowej. Klienci będą wówczas wiązać z marką pozytywne doświadczenia i chętniej sięgną po dany produkt także przy kolejnych zakupach.

Jak się wyróżnić?

Działania promocyjne w punktach sprzedaży powinny przede wszystkim skutecznie angażować uwagę konsumentów. Duże nasilenie takich akcji w grudniu powoduje, że w tym czasie trudniej  dotrzeć z przekazem do grupy docelowej. Firmy organizujące promocje coraz częściej decydują się na niestandardowe rozwiązania, które działają dużo efektywniej niż klasyczna animacja produktów.

Od kilku lat obserwujemy trend angażowania konsumentów w działania, które budują brand love. Przykładami takich akcji mogą być warsztaty dekorowania pierników, możliwość zrobienia zdjęć z Mikołajem na tle świątecznej scenerii czy multimedialny pokaz fajerwerków

– dodaje Przemysław Bogdański.

Kiedy zacząć?

Przygotowanie świątecznych akcji promocyjnych warto zaplanować z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Pozwoli to nie tylko lepiej przygotować się do takich działań, ale także efektywniej wykorzystać ich potencjał.

Działania promocyjne należy konsultować z sieciami handlowymi. Jeśli zrobimy to z dużym wyprzedzeniem mamy większą szansę na dostęp do atrakcyjniejszej powierzchni sprzedażowej, a tym samym wyższą skuteczność dotarcia do konsumentów 

– mówi Przemysław Bogdański.

Z uwagi na znaczną ilość akcji promocyjnych w okresie przedświątecznym sieci handlowe coraz częściej ograniczają możliwość zajęcia zbyt dużej powierzchni przez jedną markę. W takim przypadku o sukcesie decyduje atrakcyjność konceptu (wygląd stoiska, ubiór ekipy czy mechanika akcji). To elementy, do których firmy zlecające organizację działań wspierających sprzedaż przywiązują coraz większą wagę.

Czas trwania akcji promocyjnych w okresie przedświątecznym powinien być dostosowany do specyfiki produktów. Innymi prawami rządzą się zabawki czy słodycze, a innymi fajerwerki, których większość konsumentów nie kupuje z dużym wyprzedzeniem. Istotne jest także dopasowanie działań do zwyczajów zakupowych grupy docelowej. To wszystko pozwoli zmaksymalizować rezultaty akcji, także w dłuższej perspektywie czasu.


[1] Wg raportu „Zakupy świąteczne” Deloitte, 10.2017

czytaj również

Tytuł Rzetelnego Outsourcera dla Cursor SA

Spółka Cursor zdobyła po raz drugi tytuł Rzetelnego Outsourcera. Wyróżnienie, przyznawane przez redakcję Outsourcing Magazine, trafia do najlepszych firm z sektora nowoczesnych usług…

WSZYSTKIE