Rodzaje i przykłady materiałów POS
Materiały POS (point of sale) to rodzaj materiałów reklamowych wspierających sprzedaż produktów. Co do zasady są one przeznaczone dla klienta detalicznego, który najczęściej ma okazję się z nimi zapoznać bezpośrednio w punkcie handlowym. Okazuje się, że w dobie mass mediów stosowanie takiego klasycznego, stacjonarnego typu reklamy, na przykład ulotek w sklepach ciągle znajduje uzasadnienie. Wielu klientów właśnie na etapie wchodzenia do sklepu potrzebuje informacji i ukierunkowania na konkretny produkt. Po to właśnie, poza wieloma innymi działaniami w ramach ogólnie pojętego merchandisingu lub visual merchandisingu stosuje się materiały POS.
Rodzaje materiałów POS
Istnieje co najmniej kilka kryteriów podziału materiałów POS. Podstawowy, ale czysto techniczny podział to materiały miękkie i twarde. Głównym kryterium w tym przypadku jest rodzaj użytego do produkcji materiału. Nie ma znaczenia forma, a tym bardziej treść zawartego komunikatu. Istotniejszym z perspektywy sprzedażowej kryterium polega na wyróżnieniu umiejscowienia poszczególnych materiałów POS. Idąc tym tropem można wyróżnić:
-
Materiały reklamowe
Najprościej ujmując, są to wszelkiego rodzaju ulotki, plakaty i broszury. Wszystko, co umieszcza się zaraz przy wejściu do sklepu, a także przy kasach i na witrynie sklepowej. Nie za duże, łatwe do ogarnięcia wzrokiem, a jednocześnie zawierające konkretną, zachęcającą do zakupu treść.
-
Materiały na ladę
W tej grupie materiałów POS należy wymienić wszystkie materiały, które znajdą się w okolicy lady i kasy sklepowej. Wśród nich są na przykład bilownice, ale też dyspensery i standy. To dobre miejsce na umieszczenie dużej liczby logotypów marek, które stanowią dużą część sprzedaży – obowiązuje w nich wysoka marża.
-
Materiały na sufit
To przede wszystkim hangery i różnego rodzaju flagietki reklamowe. Hangery są kluczowym narzędziem prowadzenia strategii visual merchandisingu. Między innymi to właśnie za ich pomocą tworzymy i prowadzimy klienta wytyczoną przez nas drogą po sklepie. To na hangerach informujemy, gdzie klient znajdzie szukane produkty. A skoro wie, że musi co jakiś czas spojrzeć w sufit, warto umieścić tam także informację sprzedażową.
-
Materiały na podłogę
To przykłady materiałów POS, które także mają niebagatelne znaczenie w kontekście strategii merchandisingowej. To różnego rodzaju displaye, potykacze, roll-upy, a także całe stoiska i kioski, które można zbudować nie tylko w sklepie, ale także na przykład na targach czy konferencjach. W tą kategorię wchodzą też często stosowane naklejki w różnorodnych kształtach i formatach.
-
Materiały na półkę
Tu lądują wobblery i shelfstoppery reklamowe. To takie zawieszki informujące o aktualnych promocjach, montowane bezpośrednio pod produktem, którego materiały mają dotyczyć. W grupie tej znajdują się także toppery, czyli wynikająca z konstrukcji półki informacja na temat grupy produktów, która znajduje się w danym obszarze.
Choć istnieją różne podziały i kategorie materiałów reklamowych POS ich cele i przeznaczenie są czytelne. Odpowiednie stosowanie różnych przykładów materiałów POS może korzystnie wpłynąć na decyzję zakupową klienta, a także zbudować całą drogę pobytu klienta w sklepie, co może mieć korzystny wpływ na rozmiar całego koszyka zakupowego. Rozsądna dystrybucja materiałów POS z pewnością pozwoli poprawić wyniki sprzedażowe produktów.