Ile zarabia i jakie ma obowiązki specjalista do spraw wsparcia sprzedaży?

Jednym z podstawowych celów każdej firmy, niezależnie od profilu jej działalności, jest jak najwyższa sprzedaż. Odpowiednie wsparcie w tym zakresie pozwala nie tylko na uzyskanie lepszych wyników, ale przede wszystkim – umożliwia skupienie się na zasadniczym obszarze działalności firmy, dzięki delegowaniu dodatkowych obowiązków na zewnętrznych specjalistów. Wsparcie sprzedaży powinno uwzględniać potrzeby i oczekiwania grupy odbiorców oraz pożądane rezultaty. W tym artykule wyjaśnimy kim jest specjalista i konsultant ds. wsparcia sprzedaży, jaki jest zakres jego obowiązków oraz możliwe zarobki.

Pracownik wsparcia sprzedaży: co to znaczy?

Zanim dokładniej omówimy zakres obowiązków wsparcia sprzedaży, najpierw musisz zrozumieć definicję tego pojęcia. Nie wiesz czym jest wsparcie sprzedaży? Zachęcamy Cię do przeczytania podlinkowanego artykułu. Znajdziesz tam podstawowe informacje na ten temat. W skrócie: zadania działu wsparcia sprzedaży polegają przede wszystkim na pomocy handlowcom. W praktyce praca jako wsparcie sprzedaży pozwala na zdjęcie części obowiązków z barków przedstawicieli handlowych, którzy dzięki temu mogą skupić się na zasadniczej części swoich obowiązków, czyli sprzedaży. Specjalista wsparcia sprzedaży może być zatrudniony w strukturach firmy, ale ciekawą alternatywą jest również skorzystanie z pomocy zewnętrznych usługodawców. Wówczas firma nie musi dbać o rekrutację pracowników o pożądanych kwalifikacjach oraz doświadczeniu.

Specjalista ds. wsparcia sprzedaży – zakres obowiązków

To, jakie dokładnie obowiązki będzie miał konsultant w dziale wsparcia sprzedaży lub zewnętrzny pracownik to kwestia bardzo indywidualna. Najczęściej zadania z zakresu wsparcia sprzedaży to m.in.:

  • kontrolowanie skuteczności prowadzonych działań,
  • przygotowywanie raportów,
  • analizowanie nowych możliwości w zakresie pozyskiwania leadów oraz segmentowanie leadów i przekazywanie kontaktów bezpośrednio do handlowców,
  • komunikacja z klientami,
  • przygotowywanie dokumentów i ofert sprzedażowych,
  • wprowadzanie i analizowanie danych.

Obowiązki dotyczące wsparcia sprzedaży mogą mieć również charakter stricte marketingowy. Szukając pracy warto więc bardzo dokładnie czytać opis stanowiska specjalisty do spraw wsparcia sprzedaży – to da Ci najwięcej informacji na temat tego, jak może wyglądać Twoja przyszła praca.

Samo wsparcie sprzedaży może obejmować np. outsourcing przedstawicieli handlowych, co wyklucza konieczność tworzenia własnych zespołów handlowców oraz  merchandising, czyli prezentację produktów i punktów sprzedaży mającą na celu nakłonienie konsumenta do wykonania akcji. Sprawdź również kto to jest merchandiser! Obowiązki w dziale wsparcia sprzedaży lub w pracy zewnętrznego specjalisty są w dużej mierze uzależnione również od zajmowanego stanowiska oraz kluczowych potrzeb firmy.

Specjalista ds. wsparcia sprzedaży – zarobki

Wynagrodzenie specjalisty ds. wsparcia sprzedaży, podobnie jak w przypadku zakresu obowiązków, ma indywidualny charakter. Wysokość zarobków zależy przede wszystkim od polityki miejsca pracy, wielkości miasta, doświadczenia, wykształcenia oraz stanowiska danej osoby. Jako pracownik wsparcia sprzedaży można się jednak spodziewać zarobków zaczynających się od ok. 4000 brutto, chociaż na rynku można znaleźć również oferty proponujące wyższe i niższe pensje.

Jak zostać pracownikiem ds. wsparcia sprzedaży?

Jakie CV jest niezbędne do pracy we wsparciu sprzedaży? Przez pracodawców cenione może być wyższe wykształcenie, ale to nie jest konieczność. Duże znaczenie ma natomiast doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku, zwłaszcza w branży, w której działa potencjalny pracodawca. Przyda Ci się również znajomość pakietu MS Office, dlatego jeżeli chcesz zainwestować w szkolenia z zakresu wsparcia sprzedaży, zastanów się nad kursem uczącym jego obsługi. Pomocna w poszukiwaniu pracy na stanowisku specjalisty do spraw wsparcia sprzedaży będzie przede wszystkim umiejętności posługiwania się programem MS Excel.