Ile kosztuje kampania reklamowa?
Każdy producent wchodzący na rynek, ale także przedsiębiorca funkcjonujący już od dłuższego czasu w branży marzy o zdobyciu i ciągłym poszerzaniu zasięgów sprzedażowych. Wiąże się to w końcu ze zwiększaniem wpływów do firmowej kasy. Między innymi właśnie do tego służą różnego rodzaju działania marketingowe. Co to jest kampania reklamowa? To zakrojone na szeroką skalę działania odbywające się często w mediach masowych, mające na celu osiągnięcie precyzyjnie wyznaczonych celów marketingowych. Ile kosztuje kampania reklamowa? Odpowiedź nie jest prosta, ale postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości!
Koszt kampanii reklamowej
Jest wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę planując każdą kampanię reklamową. Te najważniejsze, to cel przeprowadzania kampanii, jej czas, zakres oraz potencjalny odbiorca. Dopiero ustalając stan związany z tymi kwestiami otrzymujemy pełny obraz działań, które będą podjęte, by wywrzeć na konsumencie odpowiednie wrażenie. Pieniądze nigdy nie powinny być głównym, a już na pewno nie jedynym czynnikiem, którym powinniśmy się kierować. Dobrym zwyczajem w branży jest określenie górnej, nieprzekraczalnej granicy kosztu kampanii reklamowej. Wówczas agencja przygotowująca projekt wie, kiedy zbliży się do granic wytrzymałości firmowego portfela.
Nie sposób za to precyzyjnie ustalić minimalnego budżetu, ponieważ robienie kampanii za „parę złotych” często może po prostu mijać się z celem. Nie osiągniemy założeń i nie pojawią się zakładane rezultaty. Będzie za to frustracja i rozczarowanie związane z koniecznością dopłacenia do realizacji planu. A tego nie lubi nikt. Metoda „ile nas stać” tak naprawdę nie pozwoli w najmniejszym stopniu ocenić realnego potencjału działań. Sukces będzie raczej dziełem przypadku.
Jednym ze sposobów określenia kosztu kampanii wyborczej, zwłaszcza, jeśli dopiero rozpoczynamy działalność jest też rzut oka na działania konkurencji. Analiza poniesionych kosztów u naszych rynkowych rywali pozwoli przybliżyć metodę i zakres działań wchodzących w skład kampanii reklamowej. „Podejrzenie konkurencji” nie jest jednak wyjątkowo efektywnym sposobem określenia ceny kampanii reklamowej.
Budżet kampanii promocyjnej
To tak naprawdę całość kosztów związanych nie tylko z realizacją samej kampanii reklamowej, ale także projektowo-koncepcyjnych prac nad odpowiednim czasem, celem i odbiorcą danych działań. Koszty kampanii promocyjnej zależą od tak wielu czynników, że nawet ciężko jest je określić. Bardzo luźno należałoby rozpocząć obliczenia od 2-3 tysięcy złotych za szczegółowe przygotowania do rozpoczęcia prac. Koszt głównej fazy realizacji kampanii reklamowej nigdy nie powinien być zamknięty. Zawsze bowiem może okazać się, że trzeba zaangażować dodatkowe środki. Wszystko po to, by osiągnąć zakładany cel marketingowy, który ma bezpośredni wpływ na rozpoznawalność i wyniki sprzedażowe marki. A ostatecznie, właśnie dzięki dobrym wynikom budżety reklamowe mogą się powiększać. Przecież nic tak nie cieszy przedsiębiorcy, jak rosnące słupki.