Badanie rynku sprzedaży internetowej

Nikt nie lubi tracić pieniędzy. Zwłaszcza, jeśli w grze są duże środki, które trzeba zaangażować na początku prowadzenia firmy. Zakup niezbędnych materiałów, dostosowanie biura, budowa sklepu internetowego, odpowiedni marketing. By zminimalizować ryzyko strat, rozpoczęcie każdej działalności gospodarczej powinno być poprzedzone gruntownym badaniem rynku. Chodzi o wysondowanie średnich cen funkcjonujących w branży, ewentualnych promocji, dotarcie do optymalnych kanałów dostaw oraz samej sprzedaży i rodzaju marketingu budującego rozpoznawalność. Jak to zrobić samodzielnie? Na czym polega badanie rynku? Na co zwrócić szczególną uwagę? Podpowiadamy!

Badania rynku sklepów internetowych

Przeprowadzenie dobrego badania rynku sklepu internetowego to podstawa na początku działalności. Jednym z podstawowych zadań takiego działania jest odpowiedź na pytanie – co sprzedawać? Czasem odpowiedź jest banalna i wynika z naszego doświadczenia i kwalifikacji. Sprzedajemy to, co produkujemy i robimy to dobrze. Wówczas zadanie badania polega na określeniu średnich cen, ewentualnych promocji, wytypowaniu konkurencji i ewentualnie momencie, w którym powinniśmy rozpocząć agresywny marketing produktowy.  Jeśli nie jesteśmy „z branży” i szukamy produktu, który przyniesie zakładany dochód wówczas musimy oprzeć na czymś decyzję o rozpoczęciu sprzedaży. Wówczas warto określić dwa główne czynniki.

  1. Produkty z wysoką sprzedażą

Pierwsza rzecz, która w kontekście sklepu internetowego powinna zostać zbadana to produkty generujące najwięcej internetowego ruchu. Niemal każdy wykres od dawna pokazuje, że produkty z kategorii „odzież, obuwie i dodatki” notuje najlepsze wyniki sprzedażowe, co przekłada się bezpośrednio na obroty sklepu. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by zainteresować się także książkami lub elektroniką. Wymienione kategorie poza okresem przedświątecznym charakteryzują się niewielką podatnością na sezonowość – ich sprzedaż utrzymuje się na stosunkowo wysokim poziomie przez cały rok. To podpowiedź dla tych, którzy planują otworzyć sklep online.

  1. Nisza rynkowa

To sprzedażowy „Święty Graal”. Każdy chciałby trafić na produkt, którego na rynku właściwie nie ma, a którego szukają klienci. Gruntowne analizy wszelkich wykresów związanych z liczbą wyszukiwań i rodzaju wpisywanych haseł mogą zbliżyć nas do odpowiedzi na to pytanie. Musimy jednak zachować daleko idącą ostrożność – nie wszystko co podpatrzymy na przykład na rynku amerykańskim będzie popularne proporcjonalnie także w Europie. Tu trzeba się skupić na analizie zapytań internautów. Podstawowe informacje zawarte będą w prostym narzędziu Google Analytics, które odpowie między innymi na dwa pytania:

– popyt na nowo wprowadzane produkty

– wykaże sezonowość danych produktów

Badanie rynku aplikacji mobilnych

Szczególnie ważne jest gruntowne badanie rynku internetowego, gdy zamierzamy wprowadzić aplikację mobilną. Jeśli nastawiona jest ona na szerokie grono użytkowników, musi rzeczywiście odznaczać się dobrą jakością, optymalizacją i użytecznością. Jak zrobić badanie tego rynku? W kontekście aplikacji mobilnych istnieje wiele narzędzi, które badają podstawowe i jednocześnie najważniejsze dla tej gałęzi parametry.

– szacunki pobieralności

– ewentualne przychody

– liczbę aktywnych użytkowników

– liczbę biernych użytkowników

W oparciu o zgromadzone w ten sposób dane można precyzyjnie określić ewentualne rynkowe braki, czyli zbliżyć się do czegoś, co w kontekście aplikacji mobilnych będzie niszą rynkową. To wyjątkowo istotne zwłaszcza w kontekście nowych aplikacji, które poruszają kwestie nieznane wcześniej użytkownikom. Wówczas trafienie w potrzeby może okazać się początkiem czegoś naprawdę dużego. Internet błyskawicznie reaguje na wszelkie nowości, które podobają się innym. Marketing szeptany w tym kontekście potrafi zdziałać prawdziwe cuda.

Prawidłowe wnioski z badania rynku

To klucz do podjęcia odpowiednich działań. Jeśli zbierzemy komplet informacji dotyczących danej branży – wówczas możemy ruszać ze sprzedażą. Warto natomiast nie rezygnować z bieżącej analizy wszelkich rynkowych trendów. Pozwoli to nie przespać konieczności wprowadzenia korekt. Poniżej przedstawiamy sześć naszym zdaniem podstawowych działań, które warto regularnie realizować, by pozostać na rynku.

  1. Analizujmy oferty konkurencji
  2. Sprawdzajmy grupę odbiorców docelowych
  3. Sprawdzajmy, gdzie i w jaki sposób sprzedaje konkurencja
  4. Analizujmy dostępne i adekwatne kanały komunikacji i marketingu
  5. Rozpoznajmy słowa kluczowe i odpowiednio wypozycjonujmy nasze strony
  6. Analizujmy zmiany zachodzące w ofertach konkurencji

Biorąc pod uwagę powyższe podpunkty zapewniamy sobie aktualną wiedzę na temat mechanizmów rządzących rynkiem. Wiedza ta przyda się niezależnie od tego, czy prowadzimy działalność od dawna, czy dopiero zamierzamy uruchomić swoją sprzedaż.