Projekt “Wzorowy Kierowca OEX Cursor”.
W trzecim kwartale poprzedniego roku uruchomiliśmy projekt „Wzorowy Kierowca OEX Cursor”, który ma na celu systematyczne nagradzanie osób mogących poszczycić się „czystą” historią szkodową oraz przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego. W ramach nagrody wybrane osoby biorą udział w całodniowym praktycznym szkoleniu z zakresu bezpiecznej jazdy, na które składa się m.in. hamowanie awaryjne, omijanie przeszkód, pokonywanie serii zakrętów, wyjście z poślizgu. Oprócz tego podczas szkolenia kierowcy mogą doświadczyć w kontrolowanych warunkach zderzenia i dachowania. Szkolenia odbywają się m.in. w jednym z najnowocześniejszych w Polsce, w pełni zautomatyzowanym ośrodku doskonalenia technik jazdy – ŠKODA Autodrom w Poznaniu.
Z roku na rok ilość pojazdów we flocie OEX Cursor systematycznie wzrasta. A tym samym nasza świadomość na temat kosztów społecznych i ekonomicznych wynikających ze skutków wypadków i szkód komunikacyjnych. Poza kosztami wzrostu składek ubezpieczeniowych, utraty mobilności, narzędzi pracy, mogą występować również skutki społeczne – utrata zdrowia i życia. I przede wszystkim tych ostatnich chcielibyśmy uniknąć a pozostałe maksymalnie zminimalizować. Stawiamy na świadome zarządzanie ryzykiem i wdrażamy Politykę Bezpiecznego Zarządzania Flotą. Od naszych kierowców oczekujemy przede wszystkim, aby stosowali się do wszystkich przepisów wymaganych prawem. Od siebie jako organizacji wymagamy znacznie więcej, m.in.:
- komunikowania zasad bezpieczeństwa,
- uwzględniania zastosowanych elementów bezpieczeństwa pojazdu jako jednego z kryteriów wyboru samochodów,
- zapewniania właściwych systemów bezpieczeństwa pojazdów stosownie do warunków pracy,
- zapewniania, aby wszystkie pojazdy były eksploatowane zgodnie z normami prawnymi ze szczególnym naciskiem na dopuszczalną ładowność,
- kontrolowania przestrzegania harmonogramu przeglądów pojazdów zgodnie z obowiązującym prawem oraz szczególnymi wskazaniami producenta,
- dostarczania rozwiązań technologicznych minimalizujących dekoncentrację kierowcy podczas korzystania z telefonów lub nawigacji w trakcie jazdy samochodem,
- monitorowania i analizy zdarzeń lub wypadków drogowych w celu wdrażania działań korygujących i naprawczych.
Odpowiedzią na świadome zarządzanie bezpieczeństwem jest projekt „Wzorowy Kierowca OEX Cursor”, który w 2019 roku planujemy rozszerzyć. Szkolenie z zakresu bezpiecznej jazdy obejmie co najmniej 30 osób. Od lat funkcjonuje negatywny stereotyp kierowcy samochodu służbowego. Będąc uczestnikami ruchu drogowego sami często jesteśmy świadkami lub ofiarami niewłaściwych zachowań osób poruszających się po drodze firmową flotą. Tylko czy na pewno wszyscy kierowcy samochodów służbowych reprezentują taką postawę? Szacuje się, że na polskich drogach jeździ około 6,5 mln pojazdów firmowych, które stanowią ok. 20% wszystkich uczestników ruchu drogowego. Wśród nich są także osoby, które przestrzegają przepisów i dbają o bezpieczeństwo swoje i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Uznaliśmy, że właśnie takich kierowców powinniśmy wyróżniać i o takich powinniśmy mówić głośno. Stąd pomysł na projekt „Wzorowy Kierowca OEX Cursor”. Chcemy podnosić świadomość i utrwalać dobre nawyki, a poprzez szkolenie bezpiecznej jazdy wykształcać w kierowcach umiejętności zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom drogowym oraz zdolność panowania nad pojazdem w ekstremalnych warunkach.
Poprosiliśmy Mateusza Synówkę – Regionalnego Kierownika Sprzedaży – uczestnika pierwszej edycji projektu – o odpowiedź na kilka pytań odnośnie bezpiecznej jazdy i odbytego szkolenia. Utwierdził nas w przekonaniu, że warto!
Jesteś bezszkodowym kierowcą, dlaczego? Jak dbasz o zachowanie takiego statusu?
Poza tym staram się dostosować do aktualnych warunków jakie panują na drodze przez co muszę być cały czas skoncentrowany na jeździe. Może wydać się to dziwne przy bezszkodowej jeździe, ale jeżdżę dynamicznie. Jest to związane też z charakterem mojej pracy, ale dynamicznie nie zawsze oznacza niebezpiecznie. Kluczem w kwestii bezszkodowej jazdy może być również to, że zawsze mam ograniczone zaufanie do innych uczestników ruchu.”
Co najbardziej podobało Ci się na szkoleniu?
„Podczas 8 godzinnego szkolenia, każda minuta w pełni wykorzystana była na praktykę na torze jazdy i to było super. Jeżeli chodzi o konkretne ćwiczenia to najbardziej ucieszyłem się z możliwości skorzystania z tak zwanego ,,szarpaka”, czyli urządzenia, które wyrzuca tył pojazdu z różną siłą i w różnym kierunku. Mogłem wtedy nauczyć się wyprowadzać pojazd z poślizgu.”
Co na szkoleniu było dla Ciebie nowym doświadczeniem?
„Każde z ćwiczeń na szkoleniu było dla mnie czymś nowym a zarazem ekstremalnym, ponieważ sytuacje jakie były na torze były skrajne i niebezpieczne, jeżeli patrzylibyśmy ma nie z perspektywy codziennej jazdy. Miałem możliwość doświadczenia awaryjnego hamowania przy prędkości powyżej 100km/h na śliskiej nawierzchni, zrobiło to na mnie bardzo duże wrażenie.”
Czy po szkoleniu zmieniła Ci się perspektywa tego co może wydarzyć się na drodze?
„Świadomość tego, jak samochód zachowuje się podczas awaryjnego hamowania na lodzie czy też pokonywanie przeszkód na mokrej nawierzchni nasuwa moment refleksji. Dostrzegłem również, że nie ważne jakim samochodem jeździmy, bo nawet te które mają najnowocześniejsze technologie nie potrafią oszukać praw fizyki, czyli po prostu prędkości. Kilka kilometrów na godzinę więcej i nie jesteś w stanie ominąć przeszkody, co podczas jazdy na drodze przełoży się na kolizję.”
Dlaczego Twoim zdaniem warto dbać o bezpieczeństwo na drodze?