Zasady visual merchandisingu
Nowoczesny merchandising to precyzyjne trafianie w potrzeby klienta. Przyciągnięcie go i nakłonienie, by wybrał właśnie nas i nikogo innego! Istnieje wiele technik merchandisingu. Jedną z nich, jeśli nie tą najważniejszą jest merchandising wizualny. Skutecznie prowadzona strategia w ramach visual merchandisingu pozwala w krótkim czasie osiągnąć efekt w postaci znaczącego poprawienia wyników sprzedażowych. Odpowiednia prezentacja produktu i szerzej – sklepu potrafi przyciągnąć wzrok klienta i skłonić go do zakupu. A więc wprowadzenie podstawowych zasad visual merchandisingu to niemal obowiązek w obszarze handlu i pozycjonowania produktu. Oczywiście, jeśli chcemy osiągać coraz lepsze wyniki!
Jakie są podstawowe zasady visual merchandisingu?
- Wykorzystaj wszystkie zmysły
Jednym ze standardów visual merchandisingu jest odwołanie się do zmysłów potencjalnego klienta. Ale spośród ich wszystkich, zdecydowanie najważniejszy jest WZROK. To także najbardziej wyostrzony, czuły zmysł. Kolory visual merchandisingu mają duże znaczenie! Stosowana w punkcie handlowym gama barw oczywiście zależy od oferowanych produktów – inaczej będzie wyglądać w sklepie spożywczym, a inaczej w punkcie oferującym suplementy diety. Warto zadbać o to, by kolory były przemyślane. Niezależnie od zastosowanych barw „pokaż się” klientowi także w inny sposób. Na przykład poprzez światło. Nowoczesny visual merchandising to oświetlenie sklepu tak, by zachęcić do wejścia.
Warto także pomyśleć o nienachalnej muzyce. Podstawy visual merchandisingu mówią o przemyślanym doborze utworów prezentowanych w sklepie. Rodzaj muzyki uzależniamy od asortymentu i klienta, jakiemu jest on dedykowany. Pamiętajmy, by dać klientowi dotknąć produktu, którym jest zainteresowany. To jeden z ważniejszych momentów – od niego może zależeć, czy dokona zakupu. Jeśli sprzedajemy produkty spożywcze – dajmy je klientowi spróbować Samplingi i degustacje są skuteczną formą aktywizacji klienta. Dzięki temu podejmie on decyzję, czy dana rzecz jest dla niego. Stosunkowo nową zasadą visual merchandisingu jest także odwołanie do zmysłu zapachu. Wzbudza on emocje i powoduje, że klient pozytywnie, lub negatywnie zapamięta produkt.
- Zrób dobre pierwsze wrażenie
Chodzi o witrynę, czyli pierwsze zetkniecie klienta ze sklepem. Wśród podstaw visual merchandisingu jest wyeksponowanie zalet proponowanych przez nas produktów. Warto już w pierwszym kontakcie pokazać co sprzedajemy. Wystawić kilka sztuk, dobrze je oświetlić i dodać informację o tym, że dopiero zostały wprowadzone. Dobrze przygotowane okno wystawowe zaprosi klienta do sklepu. Warto zastanowić się także nad ogólnym pomysłem, w jakim zorganizowana będzie witryna. Kolory, symetria, oświetlenie i zalety produktu to w visual merchandisingu standard. Niektórzy eksperci od visual merchandisingu stosują tak zwaną „zasadę trzech”. To zestawianie ze sobą trzech produktów i ustawienie ich w kolejności od najmniejszego, do największego. Od najwęższego do najszerszego. Można też skategoryzować produkty w oparciu o cenę. W takim przypadku od lewej powinniśmy ustawić ten najtańszy.
- Teraz jest sezon na…
By zachować zasady visual merchandisingu warto często aktualizować ofertę. W oparciu o nią zmieniać także okno wystawowe i materiały reklamowe. Poszukiwać nowości i sprowadzać je do swojego punktu. Czasem nawet poszukać nowej kolorystyki punktu. Bez względu na branżę, trzeba pamiętać sezonowości i panujących modach. Klienci– kupują sezonowo. Warto być na to przygotowanym i rozpisać strategię sprzedażową tak, by była gotowa na długo przed zmianą na przykład pory roku.
- Obniżki, rabaty, promocje – klienci to lubią!
Później będzie drożej! Kup teraz! W skrócie – warto wyeksponować promocję dzięki technikom visual merchandisingu. Klient powinien posiąść taką informację już w pierwszym kontakcie ze sklepem i produktem. To skłoni go do refleksji i zachęci do szybszego podjęcia decyzji. Informacja o rabacie powinna się powtarzać na przykład na metkach produktowych, czy przy kasach. Gdy klient uwierzy, że zyska na zakupie, łatwiej będzie go do tego przekonać.
- Dobra strategia i konsekwencja w jej wprowadzaniu
Stosowanie zasad visual merchandisingu może znacznie zwiększyć szansę na sprzedaż. To czysty zysk, z którego nie warto rezygnować. Dlatego jednym z kluczy do sukcesu jest tu konsekwencja w prowadzeniu strategii sprzedażowej. Jeśli klient jest przyzwyczajony do tego, że w sklepie co sezon zmienia się oferta będzie rozczarowany, gdy tej zmiany zabraknie. Systematyczność połączona ze stosowaniem podstaw visual merchandisingu sprawi, że klienci odbiorą sklep jako rzetelne źródło danego produktu.
Choć odpowiedź na pytanie „co to jest visual merchandising?” nie jest prosta. Zapoznanie się z tymi zasadami pozwoli zmaksymalizować zyski, przyciągnąć nowych klientów i utrzymać tych, którzy są już przekonani do korzystania z naszych usług. Stosowanie zasad visual merchandisingu to dobra praktyka nowoczesnego przedsiębiorcy – handlowca, któremu zależy na ciągłym rozwijaniu swojej działalności. By strategia była skuteczna na początku trzeba jednak zdefiniować klienta docelowego. Wtedy łatwiej jest zaplanować działania, które trafią do konkretnych osób i zostaną przez nie pozytywnie odebrane.