Merchandising w aptece – jakie ma zasady i jakie korzyści niesie?

W kontekście merchandisingu apteka jest, jak się wydaje, po prostu mniejszym sklepem. Choć w tym przypadku być może wachlarz proponowanych instrumentów nie będzie tak szeroki, jak w przypadku zwykłego sklepu, to istnieją zasady, które pozwolą zmaksymalizować zyski. Merchandising w sklepie spożywczym, choć różni się przede wszystkim asortymentem, nad którym się pracuje, ale także klientem docelowym jest dobrym wzorem do naśladowania. Odpowiednia ekspozycja leków w aptece może zwiększyć średni kosz zakupowy nawet o kilkadziesiąt procent. Jest więc o co konkurować, zwłaszcza, że efektywność działań merchandisingowych także w aptekach została udowodniona wielokrotnie. Apteki sieciowe chętnie korzystają z usług agencji merchandisingowych, bo widzą wymierne efekty ich działań. To po prostu sposób na pokazanie się klientowi i ugruntowanie pozycji na rynku mniejszych lokalnych aptek nawet jeśli tych w okolicy jest dużo. Oto tak naprawdę odpowiedź na pytanie: co to jest merchandising.

Zasady merchandisingu w aptece

Według analiz merchandising w aptece może być bardzo skuteczny. Opiera się on oczywiście także na analizie klienta docelowego. Ten różni się nieznacznie od klientów innych typów sklepów. Wydaje się być bardziej zdecydowany, skupiony na zakupie konkretnego leku. Nie zmienia to faktu dużych możliwości wpływu na decyzję zakupową klienta. By tak było warto zastosować pewne zasady wspólne dla każdego innego rodzaju sklepu ze szczególnym uwzględnieniem zasad stosowanych przy organizacji sprzedaży w małych sklepach. Bo przeważająca większość, jeśli nie wszystkie apteki to punkty handlowe, których nie można zaliczyć do wielkopowierzchniowych. Istotna z perspektywy decyzji zakupowej klienta wydaje się już kwestia wyglądu witryny. To dobre miejsce na przedstawienie najnowszych promocji, w końcu dotyczą one także medykamentów! Ekspozycja w aptece często opiera się także na umiejscowionych nieopodal wejścia materiałach reklamowych. Średni czas obsługi jest nieco większy niż w przypadku na przykład artykułów typowo spożywczych, więc konsument ma też więcej czasu na zapoznanie się z ofertą promocyjną. Dobrą praktyką merchandisingu w aptece jest ustawianie wysepek promocyjnych w drodze konsumenta do kasy. To wydłuża drogę i zwiększa szanse na korzystne decyzje zakupowe. Sam wygląd regału powinien zachowywać podstawowe zasady merchandisingu dla każdego sklepu. Przypomnijmy, ciągle obowiązuje zasada częstego uzupełniania braków. To daje wrażenie obfitości. Ważne jest także niezwłoczne usuwanie ewentualnie pojawiających się uszkodzonych opakowań, czy rozbitych butelek. Porządek w aptece jest rzeczą świętą.

 

Ekspozycja towaru w aptece

Sam merchandising w aptekach musi zachowywać podstawową funkcjonalność. Wśród stosowanych zasad na pierwszym miejscu, poza oczywiście utrzymywaniem porządku jest umieszczanie na regałach na wysokości wzroku produktów, które sprzedają się najlepiej. To pozwala maksymalizować sprzedaż. Powyżej linii wzroku umieszcza się najczęściej produkty premium, których cena jest wyższa, ale dają one wrażenie udziału w czymś niedostępnym dla zwykłego konsumenta. Na niższych półkach, jak w sklepach spożywczych, umieszcza się produkty dla dzieci. Merchandiser w aptece musi wykazać się wyjątkową pomysłowością, by wydłużyć czas pobytu klienta w placówce. By osiągnąć taki efekt często w aptekach umieszcza się urządzenia mierzące parametry życiowe, jak na przykład wagi czy ciśnieniomierze. Warto też umieścić dystrybutor z wodą, a przy kasie zdrowe witaminowe cukierki. Duże znaczenie w ekspozycji w aptece ma strefa kas. To często właśnie tam konsument spędza najwięcej czasu. Jest to pole do popisu dla osób odpowiedzialnych za prawidłową ekspozycję leków w aptece. Warto w tym miejscu dać klientowi władzę wyboru. Kupując krople żołądkowe mógłby on przy okazji przypomnieć sobie, że ma jeszcze bolesny odcisk na stopie. Przydadzą się więc w tym miejscu wszelkie artykuły uniwersalne. Suplementy potrzebne każdemu lub właśnie plastry przeciwko odciskom. Specyficzną grupą klientów są przyszli rodzice. Charakteryzują się oni dużą dbałością o zdrowie zarówno mam, jak i swoich pociech. Na rynku istnieje cały zostaw suplementów, które wpływają korzystnie na rozwój dziecka i utrzymują mamę w dobrej kondycji. Warto przygotować z tego powodu stosowne materiały i umieścić je w aptece.

Merchandising w aptece znajduje odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Umiejętnie prowadzona strategia może zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent. Wszystko czego trzeba, to stosowanie się do podstawowych zasad merchandisingu z uwzględnieniem specyficznej grupy klientów docelowych. Wydają się oni skupieni na konkretnym zakupie, a właśnie dzięki temu podatni są na działania mające na celu wpływ na decyzję zakupową.