Akcja promocyjna – czym jest i jak ją zorganizować?
Zastanawiasz się nad tym jak rozpromować nowy produkt w ofercie? A może chcesz poprawić wyniki sprzedażowe już sprzedawanego towaru, który nie osiąga zakładanych rezultatów? Albo po prostu zwiększyć sprzedaż? Niezależnie, od tego, jaki jest powód – warto inwestować w akcje promocyjne. To niewymagający wielkich nakładów sposób na dobre skojarzenia klienta związane z naszymi produktami. Co to właściwie jest akcja promocyjna? Jakie są rodzaje i kiedy je stosować? Czy organizacja programów konsumenckich ma sens? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania!
Definicja akcji promocyjnej
Akcje promocyjne to zestaw działań marketingowych służących promocji sprzedaży. Ale równie dobrze może być także mechanizmem motywacyjnym i angażującym konsumenta. Realizując założenia książkowych akcji promocyjnych tworzymy z klientem bardzo silną, czasem emocjonalną więź, która podtrzymywana jest zadowoleniem ze sprzedawanego produktu. Oczywiście warto odpowiednio wybrać częstotliwość i czas, w którym akcje promocyjne w sklepach są realizowane. Zbyt częste promocje sprawiają, że klientom ten stan powszednieje i nie uważają oni tego, za wielkie poświęcenie ze strony przedsiębiorcy. Warto więc odpowiednio „dozować” akcje promocyjne.
Rodzaje akcji promocyjnych
Istnieje wiele różnych rodzajów promocji. Odpowiednią technikę dobiera się do okoliczności oraz profilu klienta docelowego. Ważne jest także to, co chcemy daną akcją osiągnąć. W oparciu o te informacje supervisor akcji promocyjnej realizuje nakreślone założenia i wprowadza odpowiednią technikę wykonania. Oczywiście inny rodzaj komunikacji z klientem sprawdzi się przy okazji przedświątecznych wyprzedaży, a inny, kiedy sprzedajemy produkty na przykład przed okresem wyjazdów wakacyjnych.
- Sprzedaż premiowa
Jedną z popularniejszych i częściej wykorzystywanych technik promocyjnych jest właśnie sprzedaż premiowa. „Kup jeden produkt, drugi dostaniesz gratis” – to metoda wykorzystywana w sklepach nie tylko w okresie wzmożonego, na przykład przedświątecznego ruchu, ale także w czasie pomiędzy świętami. To akcja, której głównym celem jest zwiększenie wartości średniego koszyka zakupowego klienta. Koordynator akcji promocyjnych najczęściej rozpoczyna akcję w jednym momencie dla kilku lub nawet wszystkich punktów handlowych danej sieci czy marki. Bardzo ważna jest w tym przypadku odpowiednia komunikacja. Klient musi dokładnie rozumieć, pod jakim warunkiem otrzyma premię od swojego zachowania. Organizacja programów konsumenckich ma wielu fanów!
- Loterie promocyjne
W przypadku tej konkretnej metody warto jest zbudować w świadomości klienta cały kontekst. „Jesteśmy przed Świętami. Kup prezenty dla najbliższych wcześniej, a unikniesz kolejek. Dodatkowo, paragon weźmie udział losowaniu. Wygrany otrzyma bon na zakupy w naszym sklepie!”. To przykład akcji promocyjnej, która korzystnie wpłynie na wartość średniego koszyka zakupowego klienta.
- Konkurs
Już nazwa wskazuje – w tej akcji promocyjnej chodzi o skłonienie klienta do minimalnego wysiłku, który w ostatecznym rozrachunku zostanie wynagrodzony. Warto jednak zaangażować klienta w taki sposób, by ewentualne profity konkursowe były związane ściśle z prowadzoną przez nas działalnością.
- Rozdawanie produktów
Przy okazji tego typu akcji promocyjnej podaje się często przykład dużego producenta jednego z najpopularniejszych napojów energetycznych na świecie. Koordynatorzy akcji promocyjnych zaangażowani są od ponad 40 lat w rozdawanie klientom gotowego, pełnowartościowego produktu. Nie chodzi o dawanie każdemu chętnemu po dwie skrzynki. Ale jedna puszka wręczona klientowi w biegu może ugruntować pozytywne konotacje związane z samą marką jak i firmą.
Jak dobrze zorganizować akcję promocyjną?
To od wielu lat największa zagwozdka wszystkich firm zajmujących się profesjonalną organizacją akcji promocyjnych. Jak ją przeprowadzić, by nie musieć martwić się o realizację celu? Warto się dobrze przygotować. Zdefiniować klienta docelowego, odpowiedzieć sobie na pytanie o cel akcji, a także zaangażować odpowiednią liczbę osób. Promocje mają sens tylko wtedy, kiedy wchodzą w jednym czasie we wszystkich sklepach danej marki naraz. Klient ma wtedy obraz spójnej strategii, która dodatkowo potęgowana jest, gdy zostanie on zaangażowany osobiście. Pomysły na akcje promocyjne w sklepach ograniczone są wyłącznie naszą wyobraźnią.