Zalety i wady merchandisingu

Efektywny merchandising jest niewątpliwie jednym z powodów znacznej poprawy wyników sprzedaży. Dobrze zaplanowane działania merchandisingowe przeprowadzane na wielu poziomach potrafią nie tylko wspomóc sprzedaż, ale i zbudować świadomość i rozpoznawalność marki wśród klientów. Istnieje jednak cienka granica, między profesjonalnym merchandisingiem, a pułapką, w którą może wpaść realizator usługi merchandisingowej. Choć jest zdecydowanie więcej zalet, niż wad merchandisingu, to jednak należy pamiętać, że źle przeprowadzone plany merchandisingowe mogą przynieść odwrotne skutki, niż te zamierzone. Dlatego jednym z kluczowych pojęć w realizacji zadań z zakresu merchandisingu jest konsekwencja.

Korzyści z merchandisingu

Efektywność merchandisingu zależy od profesjonalizmu agencji przeprowadzającej działania. Choć inne strategie przyjmuje się do organizowania przestrzeni w ogromnym supermarkecie, a inne w sklepie osiedlowym, to oba te przypadki łączy jedno. Konieczność prowadzenia działań obliczonych na zachęcenie klienta do zakupu. Bo większa liczba kupujących przekłada się bezpośrednio na stan kasy właściciela. Przeprowadzając bilans zalet i wad merchandisingu nie sposób też pominąć kwestii samej rozpoznawalności sklepu. Jeżeli klient nie wie o istnieniu danego punktu handlowego, nie uda się tam na zakupy. Strategia merchandisingowa połączona z odpowiednimi działaniami marketingowymi już od pierwszych chwil działania sklepu, a często jeszcze na tygodnie przed startem może zbudować u konsumenta odpowiednią świadomość. Dzięki wszelkiego rodzaju materiałom POS, czyli plakatom, banerom i ulotkom, a także akcjami promocyjnymi klient zostanie zachęcony do skorzystania z usług danego sklepu. Wejdzie do niego i z chęcią zrobi zakupy. Gdy jeszcze okaże się, że przestrzeń wewnątrz zorganizowana jest w odpowiedni sposób, a asortymentu nie brakuje, więcej – gdy jest go pozornie nawet trochę za dużo – w głowie klienta ugruntuje się obraz danego punktu, jako uczciwego źródła, do którego zawsze można przyjść, by kupić ulubione i potrzebne produkty. Konsument wróci i być może jeszcze namówi innych. Gdy przedsiębiorca zrozumie co to jest merchandising i zacznie z niego korzystać, niewątpliwie w niedługim czasie otrzyma mocne argumenty potwierdzające właściwość decyzji o rozpoczęciu tego typu działań. Choć początkowo może się wydawać, że koszt przeprowadzenia działań merchandisingowych jest większy, niż sama efektywność merchandisingu, to jednak w dłuższej perspektywie pozwoli on zwiększyć obroty. Mało tego, profesjonalne agencje merchandisingowe zajmują się także przeprowadzaniem szkoleń dla pracowników handlu. Może się więc okazać, że w dłuższej perspektywie zaangażowanie profesjonalistów będzie miało korzystny wpływ na sprzedaż już po ustaniu współpracy. Sprzedawcy oraz pracownicy magazynu sami, posiadając niezbędną wiedzę w tym zakresie, będą mogli organizować przestrzeń sklepu, układać produkty w odpowiedni sposób i tym samym wpływać na samą efektywność merchandisingu samodzielnie.

Czy merchandising ma wady? Jeśli tak, to jakie?

Naprawdę ciężko jest znaleźć wady prawidłowo przeprowadzonych działań merchandisingowych. Problemów należałoby upatrywać w popełnianiu błędów i powielaniu ich. Brak efektywności merchandisingu może wystąpić w sytuacji, w której przedsiębiorca nie prowadzi działań kompleksowo. Dla przykładu, przestrzeń w sklepie zorganizowana jest w sposób wzorcowy, wszystko zgodnie ze sztuką merchandisingu, ale brakuje towaru. Klient prowadzony jest odpowiednio w zasadzie jeszcze przed wejściem do sklepu. W samym punkcie pięknie pachnie, konsument próbuje produktu wystawionego na degustacji, alejki są szerokie, ulotek pełno, ale nie da się nic kupić. To podstawowy błąd, który zrujnuje choćby największe starania o poprawę wyników sprzedaży. Sytuacja może być też inna. Przedsiębiorca uzna, że wystawienie standu z ulotkami i całe palety produktów na sklepie, by stworzyć wrażenie obfitości to już merchandising. Otóż nie. Wyobraźmy sobie klienta, który przeciska się pomiędzy paletami w ciasnym przejściu i na dodatek jeszcze coś na niego spada. Czy dostrzeże on jakąkolwiek przyjemność w przeprowadzonych zakupach? Odpowiedź na to pytanie nasuwa się sama.

Jak w takim razie uniknąć takich sytuacji? W pierwszej kolejności należy oddać zadania związane z merchandisingiem profesjonalnej firmie. To ona w oparciu o zdobytą wiedzę i doświadczenie dostosuje strategię, wprowadzi ją w życie i przeszkoli pracowników sklepu tak, by efektywność merchandisingu była maksymalnie duża nie tylko w trakcie przeprowadzania kampanii, ale także po niej. Przedsiębiorcy zostanie tylko obserwowanie zwiększających się obrotów i pilnowanie konsekwencji. Gdy zachowane zostaną podstawowe zasady merchandisingu, o poprawienie wyników sprzedaży nie będzie się trzeba martwić.