Koordynator ds. merchandisingu – kim jest i ile zarabia?

Profesjonalny merchandising to zestaw działań obliczonych na wpływ na decyzję zakupową klienta. Wśród nich jest odpowiednie wyeksponowanie towaru, uprzątnięcie okolic ekspozycji i dbanie o to, by na półce nigdy nie było pusto. Kto to jest merchandiser? To osoba, która wypełnia te zadania, ale jednocześnie odpowiednio planuje działania. W merchandisingu ważne jest także zaangażowanie w różnego rodzaju akcje promocyjne, czy wystawianie materiałów reklamowych, a także dbanie o ich obecność. Zadaniem merchandiserów jest spowodowanie, by zakupy były przyjemne. By konsument poczuł się zachęcony i wrócił do danego punktu handlowego. By to wszystko mogło się udać nie na jednej półce, ale w całym sklepie, a najlepiej ich sieci potrzebne jest stanowisko koordynatora ds. merchandisingu.

Kim jest koordynator ds. merchandisingu?

To wysokiej klasy specjalista ds. sprzedaży i merchandisingu, który jest jednocześnie koordynatorem całego zespołu merchandiserów. Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiada za wdrażanie strategii merchandisingu dla danych grup produktowych. Musi koordynować pracę podległych merchandiserów i kontrolować ich pracę. To on jest osobą, która bierze odpowiedzialność za wynik całego zespołu. By móc efektywnie wywiązywać się ze swoich zadań koordynator ds. merchandisingu powinien posiadać duże doświadczenie w branży i kwalifikacje niezbędne do tego, by właściwie ocenić pracę wykonaną przez osoby wykładające towar.

Czym dokładnie zajmuje się koordynator ds. merchandisingu?

To z pewnością osoba, której dużą część pracy stanowią podróże po obszarze, za który jest odpowiedzialna. Koordynator regionalny ds. merchandisingu często ma pod sobą nie tylko grupę produktów, ale czasem nawet kilka marek na terenie sklepów w mieście lub województwie. Obszar działań takiego specjalisty ds. merchandisingu jest więc duży, to może być nawet kilkadziesiąt punktów handlowych. Do zadań należy bieżąca kontrola pracy merchandiserów, czyli przyjazd na miejsce i wizualna ocena stanu ekspozycji. Następnie sporządzenie stosownego raportu. Koordynator merchandiserów czasem prowadzi także wycenę pracy zespołu.

Ile zarabia koordynator ds. merchandisingu?

 Średnie zarobki koordynatora ds.  merchandisingu oscylują w granicach 6 tysięcy złotych brutto. Jednakże należy pamiętać, że do wyceny poszczególnych koordynatorów liczy się doświadczenie, umiejętności właściwej oceny pracy i ciągła konieczność szkolenia się z zakresu merchandisingu. Jest to praca, która ma na sobie dużą odpowiedzialność, wymaga poświęceń, ale potrafi też dać dużo satysfakcji. Zarobki specjalisty ds. merchandisingu najczęściej bywają też uzależnione od liczby punktów, którymi musi się on opiekować.

Co trzeba zrobić, aby zostać dobrym koordynatorem ds. merchandisingu?

Jednym z podstawowych warunków pracy jako koordynator regionalny ds. merchandisingu jest posiadanie prawa jazdy kat. B. Bez niego nie da się efektywnie oceniać pracy osób odpowiedzialnych za wykładanie towaru na półki. Po drugie, wymagane są wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne. Koordynator ds. merchandisingu nie tylko ocenia stan ekspozycji, ale także komunikuje się z kierownictwem danego punktu handlowego. Może negocjować układ i rozmieszczenie poszczególnych elementów obszaru, w którym umiejscowione są interesujące go produkty. Koordynator zespołu merchandiserów pracuje z ludźmi, a to wymaga szczególnej łatwości w nawiązywaniu kontaktów i utrzymywaniu ich.