Analityka obrazu wideo w sklepach. Co warto wiedzieć na ten temat?

Nowoczesna technologia pozwala na wdrożenie nowych rozwiązań w zakresie analizy danych. Dotychczas dotyczyło to przede wszystkim szeroko pojętej aktywności internetowej. Właściciele stron www, korzystając z dedykowanych narzędzi, mogą analizować nie tylko liczbę wejść na witrynę, ale również sposób, w jaki użytkownicy na nią trafiają oraz jak się po niej poruszają.

W jakim celu? Na tej podstawie są w stanie ocenić, które działania promocyjne dają najlepsze efekty w kontekście zwiększenia ruchu oraz które elementy strony wymagają optymalizacji, ponieważ są niezrozumiałe dla odbiorcy. Zaawansowana analityka obrazu, którą można zastosować w sklepach, pozwala natomiast na usprawnienie działania punktu handlowego, wpływając chociażby na właściwy merchandising.

Z tego artykułu dowiesz się co to jest inteligentna analiza wideo oraz jak ją wykorzystać w warunkach sklepowych.

Czym jest analiza wideo?

Analiza obrazu wideo możliwa jest dzięki zamontowaniu sieci inteligentnych kamer. Kamery monitorują wnętrze oraz okolice sklepu, a uzyskany w ten sposób obraz jest na bieżąco automatycznie analizowany i „przeliczany” na konkretne informacje. Takie rozwiązanie cieszy się coraz większą popularnością z uwagi na to, że wiele branż docenia wartość skutecznej analizy danych i szansę wysunięcia na ich podstawie wniosków pozwalających na optymalizację działania. Twój sklep najprawdopodobniej potrzebuje monitoringu, dlatego warto wykorzystać jego dodatkowe możliwości.

Do czego można zastosować analitykę obrazu wideo?

Analiza obrazu video w sklepie, bez względu na rodzaj oferowanego asortymentu, może dostarczyć Ci wiele istotnych informacji na temat zachowania konsumentów korzystających z Twojej oferty. Co to oznacza w praktyce? Jakie dane można „wyciągnąć” na podstawie analizy pliku wideo?

  • Jak kupujący porusza się po sklepie? Analiza nagrań wideo może Ci pokazać, jak wygląda ścieżka zakupowa klienta wewnątrz lokalu. Jakie alejki wybiera najczęściej? W których alejkach spędza najwięcej czasu? Czy sposób poruszania się po sklepie jest płynny i intuicyjny, czy kupujący błądzi szukając potrzebnych produktów? Dzięki tej wiedzy będziesz w stanie zaaranżować rozstawienie produktów lub dodatkowych informacji zwiększając prawdopodobieństwo, że klient ostatecznie na nie trafi.
  • Kiedy w sklepie jest najwięcej klientów? Dzięki tej wiedzy możesz zaplanować, na przykład, ciekawe akcje promocyjne, które chcesz skierować do możliwie jak największej grupy osób. Analiza obrazu wideo może wskazać również, kiedy na terenie sklepu potrzebny jest dodatkowy pracownik, żeby obsłużyć wzmożony ruch.
  • Przy których półkach klient spędza najwięcej czasu? To może Ci zasugerować, po jakie produkty sięga najczęściej, ale tę wiedzę możesz równie dobrze zyskasz sprawdzając dane sprzedażowe. Jednak, jeżeli analityka wideo wskaże, że kupujący dość długo stoi przed jedną ze sklepowych półek, może to sugerować, że szuka produktu z konkretnej grupy, ale nie znajduje interesującej go marki, gramatury itp.

Kiedy warto się zdecydować na analitykę obrazu wideo?

Analityka video to sposób na zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym oraz usprawnienie jego działania. Bazując na twardych, analitycznych danych możesz m.in. ulepszyć rozstawienie alejek sklepowych, rozmieszczenie produktów i standów promocyjnych itp. Biorąc pod uwagę to, jak duże znaczenie ma współcześnie analiza danych i możliwość wyciągania na ich podstawie praktycznych wniosków, zdecydowanie warto przemyśleć kwestię wdrożenia systemu umożliwiającego analitykę obrazu wideo we własnym sklepie.